植物には、発芽し、成長し、開花を経て、種子を残し、枯死、休眠するというライフサイクルがあります。本展「消えつつ生まれつつあるところ」では、菊川という土地に根ざす空き家群を、枯死・休眠の過程にある植物として想像します。植物が次の発芽に向けて葉を落とすように、空き家も安らかな休眠のなかにあるのかもしれません。

そしてこの秋、長く眠っていた家屋の窓がそっと開かれ、菊川にはアーティストやパフォーマーによる作品が展開されます。

本展の拠点となる昭和後期に建てられた一軒家「イクヤマ家」では、「永遠に続く今」を意味する朝鮮槇(ちょうせんまき)の葉をモチーフとした道念邦子(1944−)のインスタレーションが展示されます。

イクヤマ家向かいにある戦前の一軒家「お向かいの家」では、佐藤弘隆(1993−)によるデジタル時代の死生観と倫理をテーマとしたメディア・インスタレーション、また、羊の腸を素材にチベット仏教に基づく死生観を表現するO33(1993−)のインスタレーションが展示されます。そして菊川で滞在制作を行うマーガレット・ウィブマーは、ラブレターをモチーフに「愛」を探求する参加型パフォーマンスを行います。

昭和後期の「Kアパート」の3つの空き部屋では、田中宏和(1998−)が朽ちた部屋をそのまま作品へと変える仕掛けを作り、中森あかね(1962−)は室内で植物を育て、聖なる空間へと観客を誘います。またニック・ヴァンデルギーセン(1981−)は、令和6年能登半島地震以降の能登を撮影した写真を発表します。

昭和初期から住居兼店舗として使われていた「角の家」では、金沢を拠点とする創作ユニット、サブドキュメント(2021−)が「のこされたもの」をモチーフに演劇を行います。

築100年以上の空き家を改修した「松本家」では、生い茂る草花のなかに悠々とたたずむ不思議な少女(あるいは少年)や小動物を描いてきた下出和美(1983−)による絵画、また、庭先を流れる鞍月用水から着想を得た清水冴(1997−)の参加型作品が設置されます。

植物のように、人間も、家屋も、コミュニティも、生まれては消え、そしてまた生まれる、という循環を辿ってきました。今年初めに起こった令和6年能登半島地震において、多くの人びとが大切な人や場所を失いました。芸術にはこの喪失を癒し、希望へと変える力があるのでしょうか。私たちは芸術の創造性を通じて、植物をいたわるように、自己や他者、家屋やコミュニティをいたわることを試みます。

菊川の空き家群―消えつつ生まれつつあるところ―を舞台に繰り広げられるこの静かな営みは、次なる生の兆しを予感させることでしょう。

※展覧会タイトル「消えつつ生まれつつあるところ」はメキシコで舞踏家としての最期を全うした舞踏家・中嶋夏の舞台「消えつつ生まれつつあるもの」(中嶋夏と霧笛舎)から引用しています。




Plants have a life cycle of germination, growth, flowering, leaving seeds, and dying or going dormant. In this exhibition, we imagine the “vacant houses” which root in the land of Kikugawa, as plants in the stage of death and dormancy. And this fall, the windows of the long asleep houses are gently opened and we are about to step in.

At the main location “Ikuyama House” which was built in the late Showa period, Kuniko Donen(1944-) will create an installation art based on the motif of the leaves of the evergreen Korean pine, which means “everlasting now.”

In the “Omukaino-ie(House Across the Street)” which was built prewar, Hirotaka Sato (1993-) will present a media installation on the theme of life and death and ethics in the digital age. 033 Ou San San(1993-) will display textile work on the theme of life and death based on Tibetan Buddhism using sheep intestines.

Margret Wibmer, an Austrian artist in residence at Ikuyama House will create a participatory performance exploring “Love” using love letters as a motif.

At “K Apartment” which was built in the late Showa period, 3 different artists will exhibit their work in three vacant rooms. Hirokazu Tanaka (1998-) will set up a room that will turn the room to a piece of art itself. Akane Nakamori (1962-) will display installation art while growing plants indoor and transforming a decaying room into a sacred space. Nik van der Giesen(1981-) will present a series of photographs taken in Noto Peninsula before and after the earthquake January 1st ,2024.

In the “Kado House” which had been used as a residence and store since the early Showa period, the Kanazawa-based creative group, sub-document (2021-), will perform a play based on the motif of “things left behind.”

And at “Matsumoto House,” a renovated vacant house which was built more than a hundred years ago, there will be paintings by Kazumi Shimode (1983-) who has been depicting mysterious girls (or boys) and small animals standing comfortably surrounded by flowers and grass. Also, a participatory artwork inspired by the Kuratsuki irrigation canal that flows through the yard will be displayed by Sae Shimizu (1997-).

At the beginning of this year, many people lost their loved ones and places in the 2024 Noto Peninsula Earthquake. Does art have the power to transform and heal the loss in to hope? Like plants, people, houses, communities have been following a cycle; to born, disappear, and born again. Through the creativity of art, we care and nurture ourselves, others, houses and communities, just as we care for plants. We would like you to think about our challenges and issues while strolling around the vacant houses of Kikugawa- A Place That is Vanishing While Being Born.

*The title of the exhibition, “A Place That is Vanishing While Being Born” is taken from the title of the stage performance 「Something Being Vanishing While Being Born」(Natsu Nakajima & Mutekisha Dance Company) by the dancer Natsu Nakajima who spent her last days as a BUTOH dancer in Mexico.












 Information  
 Statement  
 Artists  
 Ticket  
 Access/Cafe  
 Press Release  
 綴る