道念邦子 Kuniko Donen(1944−)
石川県石川郡神主町(現・白山市)に生まれる。1957 年に古流柏葉会山脇紅華古流いけばな教室に入門し、1967 年に古流柏葉会生華広岡理魁・自由花広岡紫穂に学ぶ。1970 年代よりより伝統にとらわれない自由な花をいけることを目指し、現代美術のギャラリーでの個展形式で作品を発表。金沢市東山「茶房一笑」季刊誌「動橋(いぶりばし)」のための花を長年担当。花をあらゆる角度から捉え、いけばな表現の前衛を切り拓く。いけばな界のみならず現代美術の方面からの評価も高い。近年の展覧会に、グループ展「気配-花・その色と形」(2020, 彗星倶楽部 / 金沢)、「きのふいらつしつてください」(2021, 横山町の家 / 金沢)がある。
展示場所:イクヤマ家 Kアパート前の路地
Born in 1944 in Kannushi town, Ishikawa County (now Hakusan City). In 1957, she became a pupil of “Koryu Hakuyo-kai YamawakiKoka Ikebana School” and in 1967, she studied under “Koryu Hakuyo-kai Seika Hirooka Rikai・Jiyuuka style HirookaShisui.” Since the 1970’s, she has been aspiring to arrange flowers in a more non-traditional way. She has also exhibited her works in solo shows at contemporary art galleries. She has been in charge of flower arrangement for “Iburibashi,” a quarterly magazine of “Sabo Issho” in Higashiyama, Kanazawa. Kuniko Donen has been exploring the avant-garde of ikebana expression from all angles. She is highly acclaimed not only in the ikebana world, but also in the field of contemporary art. Recent exhibitions include the group show “Kehai-Its color and shape” (2020, Suisei-Art/Kanazawa), “Please come Yesterday”(2021, Yokoyama Machi no Ie/Kanazawa).

《孟宗竹 鳩目》(1984)撮影:安斎重男|《かみのみち》(1996)撮影:池端滋




佐藤弘隆 Hirotaka Sato(1993−)
新潟県生まれ。富山大学大学院芸術文化学研究科修了。富山県在住。AIやコンピュータ、機械装置、映像、自然現象など多様なメディアを組み合わせ、現実/虚構、オリジナル/コピー、デジタル/アナログ、人間/機械など相対するものの境界や矛盾を作品化している。近年の作品には、展示室のキャプションを数分おきにハッキングする《hogehoge》(2023,「hogehoge」ギャラリー無量/砺波)や、ロボットアームが正反対の意味を持つ単語を「AはB(A is B)」の文法で書き出していく《戦争は平和》(2023)がある。
展示場所:お向かいの家
Born in 1993 in Niigata Prefecture. Graduated from the School of Art and Design, University of Toyama and became the Assistant Professor in 2019. Using a composite technique that combines various media such as AI, computers, mechanical devices, video, and natural phenomena, his works explore the boundaries and contradictions between various opposing elements, such as reality and fiction, original and copy, digital and analog, and human and machine. Recent works include “War is Peace” (2023, solo exhibition “hogehoge gallery”), in which a robot arm writes out sentences by connecting words with opposite meanings using the grammar “A is B.” Major exhibitions include “ART FAIR TOKYO 2018/2019” (Tokyo International Forum), “Monster Exhibition 2017” (Shibuya Hikarie/hpgrp Gallery NewYork).

《戦争は平和》(2023)マルチメディア・インスタレーション ロボットアーム、筆ペン、三脚、ステッピングモータ、ドリーレール、他 撮影:柳原良平




Residence Artist
マーガレット ウィブマー Margret Wibmer(1959−)
オーストリア・リエンツ生まれ。オランダ・アムステルダム在住。1980年代ニューヨークにて、アーティスト宮本和子とともにソル・ルウィットのアシスタントを務める。日常の素材を用いた写真、パフォーマンス、オブジェの制作を通じ、人間の根源的な感情を探求している。主な作品に、著名な哲学者や文学者などが友人らに充てた手紙を朗読して聞かせる《Salon d’Amour》(愛のサロン)がある。2022年にはジョン・D・ハルパーンとエミリー・M・ハリスが率いるアメリカの「カルチュラル・アクティビズム」に参加し、パフィーマンス作品《スロー・ウォーク》(2022)を共作。いずれも、世界各地で上演している。 2010 年からは、たびたび日本に滞在し、中森あかねとコラボレーション制作を行う。2013年に初演された《Absence of the Tea master》をはじめ、オランダ アムステルダム、ドイツ デュセルドルフで、茶道家 小堀芙由子、舞踏家 山下きよみらと公演を行った。
Performance:お向かいの家
Born in Lienz, Austria, Margret Wibmer now resides in Amsterdam, the Netherlands. During the 1980’s, in collaboration with Kazuko Miyamoto, she worked in New York assisting renowned minimalist artist Sol Lewitt.
Wibmer's international artistic practice encompasses photography, video works, sculpture, and performances. Her acclaimed "Salon d'Amour", a masked performance and artist publication, explores the transformational power of love. In SDA participants wearing masks, read aloud love letters, poems and texts by famous writers and artists to one another. An atmosphere of mystery and profound introspection is collectively evoked.
In 2022, Wibmer joined the US-based Institute for Cultural Activism International, led by John D. Halpern and Emily M. Harris. Together, they created "Slow Walk," interventions, performed in public spaces, in Capri/Italy, New York City and other world locations.
Wibmer has collaborated with Akane Nakamori since 2010 and toured with works like ‘Absence of the teamaster’, which premiered at Nishida Kitaro Museum of Philosophy in Ishikawa, Japan, followed by performances in Amsterdam, the Netherlands, and Düsseldorf, Germany, with tea master Fuyuko Kobori and dancer Kiyomi Yamashita.

Salon d'Amour' by Margret Wibmer, participative performance and artist publication. 2023 - ongoing




O33 Ou Sansan(1993−)
中国・内モンゴル生まれ。金沢美術工芸大学大学院博士課程2年。少数民族として、モンゴル民族と漢民族との文化の狭間で育った背景から「あちら側でもこちら側でもない」両義的なものに関心を寄せる。牛や羊といった家畜の腸を素材に、インスタレーション作品を制作している。近年の作品には、チベット仏教に基づく輪廻の思想を反映した《うつせみ−ほうえん》(2023,「記憶をほどく、編みなおす」ギャラリー無量/砺波)、主な展覧会に「GO FOR KOGEI 2023」(2023,岩瀬エリア・沙石/富山)がある。
展示場所:お向かいの家
Born in Inner Mongolia, China in 1993. Second-year doctoral student at Kanazawa College of Art. Growing up as an ethnic Mongolian minority between Mongolian and Han Chinese culture, she is interested in a place which is “neither this side nor that side.” Using the intestines of animals such as cows and sheep as materials, she creates textiles, installations, and three-dimensional objects. Major exhibitions include “Untangling and Reweaving Memories” (2023, Gallery Muryo/Tonami), ‘GO FOR KOGEI 2023’ (2023, Iwase Area, Saseki/Toyama), and ‘Kanazawa Sculpture Festival 2023’ (2023, Hakuichi Building/Kanazawa).

《うつせみ−ほうえん》(2023) 羊腸 撮影:中井輪




田中宏和 Hirokazu Tanaka(1998−)
岐阜県生まれ。金沢美術工芸大学大学院博士後期課程1年。自身のうつ病の経験から、作家と鑑賞者による言葉を介さない相互のケアの在り方を探求している。近年の作品に、瞑想的行為として造形された石の球体を並べ、静謐な空間を作る《雲を切り取る》(2022)がある。主な展覧会に「GRAY 田中宏和 個展」(2023,芸宿/金沢)、「みのかもannual 2019」(2019,美濃加茂市民ミュージアム/美濃加茂)。
展示場所:Kアパート4号室
Born in 1998 in Gifu Prefecture. First-year doctoral student at Kanazawa College of Art. In his graduation work “Cutting through the Cloudiness” (2022), having experienced depression, he used the repetitive act of stone modeling as a method of self-care to gain a sense of meditation. By arranging the objects created in the process, he attempted to create a tranquil space to share the peace of mind with others. In recent years, he has been exploring such a way of “care” for self and others without words. This work won the Special Prize of the Invited Judge (Mr. Masashi Hino). His main exhibitions are “GRAY Hirokazu Tanaka Solo Exhibition” (2023, Geishuku/Kanazawa) and “Minokamo annual 2019” (2019, Minokamo Citizen's Museum/Minokamo).

《曇を切り取る》(2022−)石 撮影:池田ひらく




中森あかね Akane Nakamori(1962−)
金沢市生まれ。金沢美術工芸大学油画専攻卒業。金沢在住。彗星倶楽部ディレクター。金沢を拠点に40年にわたり作品を発表する傍らで、展覧会企画や共同プロジェクトを通し、現代美術作家の作品を紹介してきた。近年の主な作品には、人間の生死と尊厳をテーマとした《喪失のポリフォニー》(2023,「記憶をほどく、編みなおす」キャラリー無量/砺波)、大正15年に建てられたのビルの地下室で当時の看護師を演じたパフォーマンス・インスタレーション《く・ん・じょう》(2021,石黒ビル/金沢)、金沢に暮らす高齢女性たちのライフヒストリーをモチーフとしたボイス・インスタレーション《Table Talk》(2021,「きのふいらつしつてください」横山町の家/金沢)がある。
展示場所:Kアパート3号室
Born in Kanazawa in 1962. Graduated from Kanazawa College of Art, majoring in oil painting. Director of Suisei-Art. Based in Kanazawa, she has been exhibiting her works for 40 years while introducing contemporary artists' works through exhibition planning and collaborative projects. Recent major works include 《Polyphony of Loss》(2023, “Untangling and Reweaving Memories” Gallery Muryo/Tonami) which focuses on the theme of human life, death and dignity. 《Ku-n-jyo》(2021, Ishiguro Building/Kanazawa), a performance installation in the basement of a building built in 1926m in which she played the role of a nurse from that time. A voice installation 《Table Talk》 (2021, “Please come Yesterday”(2021, Yokoyama Machi no Ie/Kanazawa). ) based on the life histories of elderly women living in Kanazawa.

《君が逝く針糸毛糸布釦》(2023)撮影:中井倫|《喪失1》(2023)video installation




ニック・ヴァンデルギーセン Nik van der Giesen(1981−)
オランダ・ロッテルダム出まれ。2011年より東京に移住、2018年より金沢在住。ウィレム・デ・クーニング・アート・アカデミー(ロッテルダム)マルチメディア・デザイン卒業。日本の自然風景や伝統的な美意識を探求し、繊細で静寂な感覚に包まれる写真作品を発表してきた。本展覧会では2024年1月1日に発生した能登半島地震以降に撮影した写真シリーズを発表。能登半島は作家にとって重要なインスピレーションの源となっており、このシリーズで彼は能登を再訪し、震災がこの地域に与えた影響を探っている。
展示場所:Kアパート2号室
Born 1981 in Rotterdam, the Netherlands. Moved to Tokyo in 2011, lives and works in Kanazawa since 2018. Graduated from Willem de Kooning Academy, Hogeschool Rotterdam, majoring in multi-media design. He explores Japanese natural landscapes and traditional aesthetics, while presenting photographic works that envelop the viewer in a sense of delicacy and serenity. In this exhibition, a series of photographs taken after the Noto Peninsula Earthquake that occurred on January 1, 2024 is exhibited. The Noto Peninsula has been an important source of inspiration for him. In this series, he revisits Noto and explores the impact of the earthquake on the region.

Untitled, May 2024




サブドキュメント sub-document(2021−)
北陸を中心に活動する創作ユニット。学生時代、金沢を拠点に演劇をしていたメンバーで構成される。金沢ナイトミュージアム2022では、大手町洋館を舞台に、出演者と観客が入り交じりながら空間を変化させていくライブインスタレーション《Re:ving record》(2022)を発表。その場所の記録や記憶から想起していく作品づくりをおこなっている。
会場:角の家
Hokuriku region-based creative group formed in 2021. The group consists of members who had been doing theater based in Kanazawa when they were students. At the Kanazawa night museum 2022, they presented “Re:ving record” (2022), a live installation in at Otemachiyokan, in which performers and spectators intermingle to transform the space. They attempt to create works that are evoked from the records and memories of the places.

《Re_ving record》(2022)撮影:トナカイ




下出和美 Kazumi Shimode(1983−)
石川県生まれ。金沢美術工芸大学大学院絵画専攻油画コース修了。金沢在住。制作初期から一貫して、無造作に植物が生い茂る空き地のような場所にたたずむ少女や少年、小動物をモチーフとして描いてきた。作中に描かれたものたちは、生きているのか、死んでいるのか、幸福なのか、不幸なのか、そのどちらでもないのか。それは見る者ひとりひとりの、その瞬間の内面を映し出しているようである。 近年の主な展覧会には、個展「鳥はまた青ぞらを截る」(2024, HARMAS GALLERY / 東京)、個展「Small breath」(2023, April shop / 東京)、個展「親密な配置」(2022, HARMAS GALLERY / 東京)がある。
展示場所:松本家
Born in 1983 in Ishikawa Prefecture. Graduated from Kanazawa College of Art with a major in oil painting. Lives and works in Kanazawa. Since the beginning of her career, she has consistently depicted girls, boys, and small animals standing in a place like a vacant lot overgrown with random plants. Are the objects depicted in the paintings alive, dead, happy, unhappy, or none of the above? They seem to reflect the viewer’s inner self of the moment. Recent major exhibitions include solo show “The birds again cut through the blue sky””(2024, HARMAS GALLERY/Tokyo), solo show “Small breath” (2023, April shop/Tokyo), and solo show “Intimate placement” (2023, April shop/Tokyo)

《不定な雲を見る(犬亀、リス)》(2024)|《世界はつながっていた(ネズミと石とカメ)》(2023)




清水冴 Sae Shimizu(1997−)
金沢市生まれ。金沢美術工芸大学大学院芸術学専攻修了。金沢・北京を拠点に「人間の尊さとはなにか」を探る実践として制作や展覧会のキュレーションを手掛ける。主な作品に、参加者が自分の名前を刺繍しながら名前にまつわる物語を話す《Stitch Your Name》(2022−2023,Jim Thompson Art Center/バンコク, 代官山ヒルサイドフォーラム/東京,他)、主なキュレーションに、東アジアのアーティストが家族の秘密や世代間のトラウマをひもとく「記憶をほどく、編みなおす」(2023,ギャラリー無量/砺波)がある。
展示場所:松本家
Born in 1997 in Kanazawa. Graduated from Kanazawa College of Art, Department of Art. Based in Kanazawa and Jingdezhen, China. She researches, produces, and curates exhibitions based on the concept of imagining/creating the dignity of all human beings. Her major works include “Stitch Your Name” (2022-2023, Kanazawa/Tokyo/Bangkok), in which participants embroider their own names and tell stories behind the names.

清水冴《Stitch Your Name》(2022−2023) 映像(15分)|参加者の刺繍











 Information  
 Statement  
 Artists  
 Ticket  
 Access/Cafe  
 Press Release  
 綴る